Bractwo szkaplerzne
Księga Bractwa Szkaplerznego przy Parafii św. Zygmunta w Królewie
(owoc rekolekcji adwentowych)
Co to jest Szkaplerz Matki Bożej z Góry Karmel?
Jest to znak wyrażający macierzyńską miłość Maryi, oraz nasze przyjęcie i odwzajemnienie tej miłości.
Jak wygląda szkaplerz?
Pierwotnie to szata wierzchnia, którą mnisi przywdziewali na habit zakonny w czasie ręcznej pracy. Osoby świeckie przyjmują szkaplerz w postaci dwóch prostokątnych kawałków materiału połączonych tasiemką i opadających na piersi i plecy. Istnieje także forma medalika szkaplerznego.
Dlaczego szkaplerz wyraża więź z Maryją?
Podstawą nabożeństwa szkaplerznego jest potwierdzone przez Kościół objawienie z XIII w., dzięki któremu szkaplerz stał się znakiem matczynej opieki Maryi wstawiającej się za nami przed Bogiem w kwestii naszego wiecznego zbawienia.
Do czego zobowiązuje nas przyjęcie szkaplerza?
Szkaplerz wyraża pragnienie naśladowania Maryi, Jej stylu życia i cnót, szczególnie cnoty czystości przeżywanej według własnego stanu.
WYGLĄD I SYMBOLIKA SZKAPLERZA KARMELITAŃSKIEGO
Czego symbolem jest szata?
Mówią, że nie szata zdobi człowieka. Posiada ona jednak głęboką wymowę. W Starym Testamencie płaszcz był symbolem Bożych dobrodziejstw, opieki Opatrzności, oraz mocy udzielonej wybranemu człowiekowi. Więcej…
Jak wygląda szkaplerz noszony przez zakonników?
Słowo szkaplerz pochodzi od łacińskiego scapulae, czyli ramiona i o oznacza szatę kształtem przypominającą ornat rzymski, złożoną z dwóch sięgających do stóp płatów sukna z wycięciem na głowę, z których jeden opada na piersi, a drugi na plecy. W tradycji monastycznej stał się częścią habitu, służącą początkowo jako ochrona habitu (tak jak fartuch) w czasie pracy, a potem wyrażającą więź z Maryją.
Jaki szkaplerz mogą nosić osoby świeckie?
Szkaplerz przystosowany do użytku wiernych świeckich złożony jest z dwóch prostokątnych wycinków brązowego sukna wełnianego połączonych dwoma tasiemkami. Wymiary płatków mogą być dowolne. Jest on niejako zminimalizowanym habitem. Zwykle na obu płatkach jest umieszczony wizerunek lub symbol Pana Jezusa, i Matki Bożej Szkaplerznej.
Czy szkaplerz można zastąpić medalikiem?
Medalik szkaplerzny został wprowadzany jako forma zamienna szkaplerza płóciennego w 1910 r.. Prośbę o to skierowali górnicy, których szkaplerz płócienny szybko się brudził i niszczył. Wierni noszący medalik uczestniczą we wszystkich przywilejach duchowych wynikających z noszenia tradycyjnego szkaplerza. Należy jednak zauważyć, że medalik nie wyraża w pełni bogatej symboliki szkaplerza mini-habitu. Jedna strona medalika winna przedstawiać wizerunek Matki Bożej Szkaplerznej, a drugi Serca Pana Jezusa. Przyjęcie do rodziny szkaplerznej może nastąpić jedynie szkaplerzem płóciennym.
Co wyraża Szkaplerz Karmelitański?
Szkaplerz jest w swojej istocie habitem. Przypomina o duchowym związku z rodziną karmelitańską i Osobą, od której tę szatę otrzymaliśmy. Jest pamiątką i widzialnym znakiem jej opieki. Jest wreszcie znakiem wyrażającym pragnienie upodobnienia się do Niej w czystości, wierności, miłości i posłuszeństwie.
Jaka jest jego symbolika?
Część szkaplerza opadająca na plecy podpowiada nam, że trudy, doświadczenia i krzyże znosić winniśmy pod opieką Maryi z poddaniem się woli Bożej, tak jak Ona to czyniła, a część spoczywająca na piersiach przypomina, że nasze serce winno bić dla Boga i bliźnich, z miłości odrywając się od przywiązań doczesnych i wiązać się za pośrednictwem Maryi z dobrami wiecznymi.
ZNACZENIE DUCHOWE SZKAPLERZA KARMELITAŃSKIEGO
Zainteresowanie Karmelitów osobą Maryi nie ma charakteru jedynie teoretycznych rozważań, ale jest od zawsze związane z ich życiem. Obrali ją sobie za Panią serca, Matkę, a przede wszystkim za Siostrę do której pragnęli się upodobnić przez czyste, niepodzielnie, Bogu oddane serce. Szkaplerz jest zewnętrznym wyrazem tej więzi z Maryją.
Znak macierzyńskiej miłości
Maryja stała się naszą matką już pod krzyżem. Przyjęcie szkaplerza wyraża świadome „wzięcie Maryi do siebie”, przyjęcie Jej macierzyńskiej miłości i otwarcie się na wszelkie łaski, jakie nam Bóg przez Jej pośrednictwo pragnie udzielać. Więcej…
Znak upodobnienia się do Maryi
Przyjmując szkaplerz nie tylko powierzamy się opiece Maryi, ale również wyrażamy pragnienie naśladowania jej życia. Zewnętrzne upodobnienie się do Maryi przez Jej szatę domaga się także realnego podobieństwa. Podstawę do naśladowania Maryi stanowi Jej głębokie zjdnoczenie z Jezusem i wielka rola w dziele zbawienia. Więcej…
Znak troski o dobro wszystkich ludzi
Upodobnienie do Maryi prowadzi nas do wrażliwości na potrzeby innych ludzi. Odziani szkaplerzem stanowią jakby oczy, ręce i nogi Maryi, dzięki którym może Ona dotrzeć do wszystkich potrzebujących. Więcej…
Znak wiary w życie wieczne
Szkaplerz wyraża nadzieję na zbawienie wieczne. Maryja – pierwszy owoc odkupienia przychodzi nam z pomocą w walce wrogiem naszego zbawienia – Złym Duchem. Więcej…
Znak więzi z Karmelem
Osoba przyjmująca szkaplerz zostaje duchowo złączona z zakonem karmelitańskim i ma udział w Jego duchowych dobrach.
PRZYWILEJE SZKAPLERZNE
Jakie łaski są związane z nabożeństwem szkaplerznym?
Uznając szkaplerz znakiem Maryi Kościół święty, związał go z dwoma łaskami, tak zwanymi przywilejami szkaplerznymi: pierwsza – szkaplerz gwarantuje szczególną opiekę Najświętszej Maryi Panny w trudnych sytuacjach i niebezpieczeństwach doczesnego życia; druga – w znaku szkaplerza Maryja obiecała szczęśliwą śmierć i zachowanie od wiecznego potępienia.
Na czym polega więź noszącego szkaplerz z Zakonem Karmelitańskim?
Przyjęcie szkaplerza włącza nas do rodziny zakonu karmelitańskiego. Jest to łaska dodatkowa dla praktykujących nabożeństwo; dzięki niej mają udział we wszystkich dobrach duchowych zakonu, to znaczy w odpustach, zasługach jego świętych i błogosławionych, Mszach świętych, modlitwach, umartwieniach, postach, itp..*
Co to jest przywilej sobotni?
Z końcem XV w. do powyższych łask dołączono tzw. przywilej sobotni, wyrażający wiarę, że Matka Jezusa szybko, bo już w pierwszą sobotę po śmierci, uwalnia z czyśćca tych, którzy za życia praktykowali nabożeństwo szkaplerzne. Pius XII w liście z 1950 r. do przełożonych generalnych obydwu gałęzi zakonu karmelitańskiego wyraził się o wspomnianym przywileju w następujących słowach: „Nie omieszka zapewne Najczulsza Matka sprawić, aby Jej dzieci oczyszczające się z win w czyśćcu, jak najszybciej za Jej przyczyną u Boga dostały się do niebieskiej ojczyzny, według podania owego, zwanego przywilejem sobotnim”.* Warunkiem uzyskania tego przywileju jest zachowywanie czystości według stanu.
Co jest fundamentem przywilejów szkaplerznych?
Maryję nazywamy Matką Kościoła, nie tylko tego triumfującego w niebie i walczącego na ziemi, ale również tego oczyszczającego się w czyśćcu. Skoro przychodzi do nas i wspiera wieloma łaskami w drodze do wieczności, z pewnością troszczy się również o swe dzieci wypłacające się Bożej sprawiedliwości w ogniu czyśćca, im również udzielając wielkich łask.*
Czy noszący szkaplerz mogą w pewne dni uzyskać odpust zupełny?
Noszący szkaplerz św. i należący do bractwa szkaplerznego mają możność uzyskania odpustu zupełnego dla siebie lub dla zmarłych w dzień wpisania do bractwa szkaplerznego i niektóre święta zakonu karmelitańskiego. Więcej…
Czy łaski przywiązane do szkaplerza gwarantują nam życie wieczne?
Zbyt magiczne i powierzchowne traktowanie tradycji przywileju sobotniego i łask związanych ze szkaplerzem doprowadziło w historii do wypaczenia tego, co jest istotą nabożeństwa: naśladować w życiu Maryję jak najdoskonalej, a przez to uzyskać od Niej obiecane łaski. Zbyt wiele uwagi przywiązuje się często do łask, zapominając o życiowej postawie, od której zależą. *
Czy oby na pewno to wszystko prawda?
W połowie XVII w. niektórzy autorzy rozpoczęli poddawać w wątpliwość prawdziwość objawień Szymona Stocka i ich treść jakoby zbawienie wieczne byłozależne jedynie od zewnętrznej praktyki – noszenia Szkaplerza, bez uwzględnienia praktyki cnót i dobrego życia. Nie wykluczone, że wątpliwości te mają swoje podłoże w błędnym tłumaczeniu Szkaplerza, akcentującym konieczność noszenia tej szaty, bez zwrócenia uwagi na towarzyszącą tej praktyce wewnętrzną postawę oddania i naśladowania Maryi. W istocie bowiem noszenie Szkaplerza bez dobrej woli unikania grzechu, szukania woli Bożej i życia w Duchu Świętym na wzór Maryi nie daje żadnych praw do korzystania z obietnic zbawienia. Wartość Szkaplerza karmelitańskiego nie zależy od prawdziwości objawień. Jest to pobożność wyrosła na silnej tradycji, której autentyczność i zgodność z katolicką wiarą nie ulega wątpliwości. Dlatego również dzisiaj możemy przyjąć pobożność szkaplerzną, jako wyraz pewnej doktryny Kościoła.
OBOWIĄZKI NOSZĄCYCH SZKAPLERZ
Łaska udzielona nam przez Boga, domaga się podjęcia współpracy z nią. Bóg może nas stworzyć bez naszej pomocy, ale nie może nas zbawić bez naszej współpracy. Podobnie i Maryja przychodząc z łaską i chcąc złożyć ją w sercu człowieka nie może tego uczynić bez współpracy z jego strony.
Naśladować Maryję
Nabożeństwo szkaplerzne ma swoje serce, a jest nim naśladowanie Matki Jezusa. Nie intencje, nie słowa, nie zapewnienia i deklaracje, ale życiowa postawa człowieka decydują o autentycznym przeżywaniu nabożeństwa. Więcej…
Nosić nieustannie Jej znak
Noszenie szkaplerza wyraża na pierwszym miejscu przynależność do Niej w rodzinie Karmelu i życie na co dzień wartościami bliskimi Jej Niepokalanemu Sercu: pokorą, czystością według stanu, zawierzeniem Bożej opatrzności, a także Bożej woli ukazującej się w przeróżnych okolicznościach codziennego bytowania.
Troszczyć się o dobro wszystkich ludzi
Praktykujący nabożeństwo szkaplerzne nie powinni zamykać się w świecie swoich osobistych spraw, lecz – tak jak Maryja – mają starać się dostrzegać innych ludzi i ich problemy. Więcej…
Przyjąć szkaplerz z rąk kapłana
Poświęcić i nałożyć szkaplerz może każdy kapłan karmelitański lub jakikolwiek kapłan diecezjalny i zakonny, byleby uczynił to zgodnie z ustanowioną przez Kościół święty formułą.
Przyjęcie szkaplerza może mieć miejsce tylko raz. Pierwszy szkaplerz musi być wykonany z sukna. Potem może zostać zastąpiony medalikiem szkaplerznym. Po zniszczeniu pierwszego szkaplerza można nabyć kolejny i nałożyć go sobie samemu. Podobnie czyni się w przypadku zaprzestania noszenia o ile jego przyczyną nie była wzgarda (wtedy należałoby przyjąć szkaplerz ponownie)
Odmawiać naznaczoną modlitwę
Po zakończeniu obrzędu przyjęcia szkaplerza kapłan poleca codzienne odmawianie którejś z maryjnych modlitw. Najczęściej jest to antyfona Pod Twoją obronę, modlitwa Zdrowaś Maryjo lub kilkakrotnie powtarzany akt strzelisty Matko Boża Szkaplerzna, módl się za nami!
Szkaplerz płócienny, czy medalik?
Szkaplerz sukienny i medalik szkaplerzny mają taką samą wartość duchową. Chociaż przyjęcie powinno dokonać się przy pomocy szkaplerza sukiennego (dwa płatki brązowego sukna połączone dwiema tasiemkami), można go później, według osobistego uznania, zastąpić medalikiem szkaplerznym. Czynimy to już sami. Zarówno tradycyjny szkaplerz jak i medalik szkaplerzny (na jego noszenie zezwolił Pius X w 1910 r.) powinny mieć z jednej strony wizerunek Najświętszego Serca Jezusa, a z drugiej strony wizerunek Matki Bożej ze szkaplerzem w dłoni.
Czy przyjęcie szkaplerza oznacza przynależność do Bractwa Szkaplerznego?
Przyjmujący szkaplerz mogą zdecydować się na instytucjonalną przynależność do Karmelu poprzez zapisanie się do bractwa szkaplerznego (istnieją przy klasztorach karmelitańskich i w niektórych parafiach), bądź na przynależność do szeroko pojętej rodziny szkaplerza świętego, która nie wymaga zrzeszania się.
Co zrobić, gdy szkaplerz ulegnie zniszczeniu?
Przyjęcia do szkaplerza dokonuje się tylko jeden raz. Gdy zniszczy się nam sukienny szkaplerz albo zgubimy medalik, nabywamy nowy i nakładamy go sobie prywatnie. Nie jest wymagane poświęcenie nowego szkaplerza. Gdybyśmy jednak tego chcieli, może uczynić to każdy kapłan.
Czy może przyjąć szkaplerz osoba nieobecna?
Nie przyjmuje się do bractwa lub rodziny szkaplerza świętego osób nieobecnych. Wyjątek stanowią osoby ciężko chore, żołnierze lub więźniowie. Można przesłać im poświęcony szkaplerz, by założyli go sobie i podjęli praktykę nabożeństwa. Gdy ustaną przeszkody powinni przyjąć go na nowo z ręki kapłana.
Co zrobić ze zniszczonym szkaplerzem?
Zniszczony sukienny szkaplerz najlepiej spalić. Nie powinniśmy wyrzucać go do śmieci, gdyż byłoby to świadectwem braku czci dla samego znaku, jak i dla Tej, od której go otrzymaliśmy.
Co zrobić gdy zaniedba się noszenie szkaplerza?
Jeśli ktoś przyjąwszy szkaplerz, nie nosił go dłuższy czas czy to z zapomnienia, czy z niedbalstwa, czy też z powodu zagubienia go, nie musi na nowo przyjmować go z rąk kapłana. Wystarczy, gdy sam sobie go ponownie założy, żałując za zaniedbania i podejmując wymogi nabożeństwa. Gdyby ktoś odrzucił szkaplerz z pogardy, a zrozumiawszy, że źle uczynił, chciał powrócić do praktyki nabożeństwa, powinien ponownie otrzymać szkaplerz od kapłana.
Czy szkaplerz mogą przyjmować małe dzieci?
Stolica Święta nie widzi przeszkód, aby szkaplerzem odziewać również małe dzieci. Zaleca się jednak, aby były już w takim wieku, by mogły zrozumieć podstawowe prawdy wiary. Wiedząc, kim jest Maryja, owocniej będą mogły przyjąć dar Jej macierzyńskiej miłości.
Czy można szkaplerz przechowywać w innym miejscu?
Szkaplerz najlepiej nosić na szyi. Najczęściej wierni skrywają go dyskretnie pod ubiorem. Nie czyni zadość obowiązkom nabożeństwa ten, kto przyjąwszy szkaplerz wiesza go np. w mieszkaniu na ścianie. Wielkość łask obiecanych przez Maryję domaga się od nas noszenia szkaplerza w sposób godny.
Lp | Nazwisko i Imię | Adres | Data ur. | Przyjął |
1 | Bieńkowska Klaudia | Królewo | 5,06,1997 | O. Ryszard Stolarczyk |
2 | Brzeszkiewicz Emilia | Idzikowice | 30,08,1936 | O. Ryszard Stolarczyk |
3 | Czerniakowska Henryka | Królewo | 19,01,1930 | O. Ryszard Stolarczyk |
4 | Dębska Michalina | Królewo | 12,09,1947 | O. Ryszard Stolarczyk |
5 | Gocejna Celina | Bolęcin | 7,07,1947 | O. Ryszard Stolarczyk |
6 | Kacperski Janusz | Idzikowice | 10,08,1971 | O. Ryszard Stolarczyk |
7 | Kałużna Ewa | Płońsk, Zduńska 8/1 | 27,08,1953 | O. Ryszard Stolarczyk |
8 | Karwowska Danuta | Kuchary | 7,11,1946 | O. Ryszard Stolarczyk |
9 | Karwowska Katarzyna | Kuchary | 2,06,1986 | O. Ryszard Stolarczyk |
10 | Kowalska Maria | Idzikowice | 3,09,1928 | O. Ryszard Stolarczyk |
11 | Kowalska Wanda | Bolęcin | 11,07,1948 | O. Ryszard Stolarczyk |
12 | Krzeszewska Sabina | Krajęczyn | 29,11,1929 | O. Ryszard Stolarczyk |
13 | Krzyżanowska Hanna | Kuchary | 5,05,1962 | O. Ryszard Stolarczyk |
14 | Kucharska Teresa | Kuchary | 9,02,1950 | O. Ryszard Stolarczyk |
15 | Lewandowska Teresa | Kuchary | 19,12,1947 | O. Ryszard Stolarczyk |
16 | Madej Alfreda | Bolęcin | 17,04,1939 | O. Ryszard Stolarczyk |
17 | Majkowska Bożena | Kuchary | 25,05,1957 | O. Ryszard Stolarczyk |
18 | Majkowski Łukasz | Kuchary | 8,04,1982 | O. Ryszard Stolarczyk |
19 | Mik Janina | Królewo | 23,10,1950 | O. Ryszard Stolarczyk |
20 | Miłoszewska Emilia | Kuchary | 7,06,1928 | O. Ryszard Stolarczyk |
21 | Murawska Lucyna | Salomonka | 2,04,1932 | O. Ryszard Stolarczyk |
22 | Ostrowska Eugenia | Kuchary | 25,08,1948 | O. Ryszard Stolarczyk |
23 | Piasecka Maria | Bolęcin | 25,03,1941 | O. Ryszard Stolarczyk |
24 | Piliński Mateusz | Królewo | 28,05,1992 | O. Ryszard Stolarczyk |
25 | Romanowicz Maria | Królewo | 11,10,1930 | O. Ryszard Stolarczyk |
26 | Rutkowska Irena | Krajęczyn | 28,08,1927 | O. Ryszard Stolarczyk |
27 | Rzepecka Danuta | Królewo | 4,11,1955 | O. Ryszard Stolarczyk |
28 | Sieńko Maria | Kuchary | 15,05,1926 | O. Ryszard Stolarczyk |
29 | Stachowicz Jadwiga | Idzikowice | 1,04,1931 | O. Ryszard Stolarczyk |
30 | Stankowska Zofia | Bolęcin | 15,05,1939 | O. Ryszard Stolarczyk |
31 | Stefańska Alfreda | Królewo | 12,11,1940 | O. Ryszard Stolarczyk |
32 | Szymankiewicz Ireneusz | Idzikowice | 22,03,1953 | O. Ryszard Stolarczyk |
33 | Ślubowska Wacława | Królewo | 24,09,1935 | O. Ryszard Stolarczyk |
34 | Wasiak Anna | Kuchary | 5,06,1976 | O. Ryszard Stolarczyk |
35 | Wiktorowicz Roman | Królewo | 20,10,1959 | O. Ryszard Stolarczyk |
36 | Witulska Barbara | Bolęcin | 28,09,1946 | O. Ryszard Stolarczyk |
37 | Wojnowska Jadwiga | Królewo | 17,01,1948 | O. Ryszard Stolarczyk |
38 | Wójcik Helena | Idzikowice | 5,05,1930 | O. Ryszard Stolarczyk |
39 | Zgrzębska Halina | Idzikowice | 10,11,1927 | O. Ryszard Stolarczyk |
40 | Ziółek Barbara | Idzikowice | 3,03,1953 | O. Ryszard Stolarczyk |
41 | Żurańska Leokadia | Królewo | 6,12,1928 | O. Ryszard Stolarczyk |
42 | Grzelecka Mieczysława | Pruszkowo | 21,03,1932 | ks. Witold Zembrzuski |
43 | Maranowska Jadwiga | Królewo | 16,10,2010 | ks. Witold Zembrzuski |
44 | Kucharski Franciszek | Kuchar Żydowskie | 03,01,1948 | ks. Witold Zembrzuski |
45 | Miłoszewska Bogumiła | Kuchary Żydowskie | 08,02,1929 | ks. Witold Zembrzuski |
46 | Chrząszczewska Wiesława | Kuchary Żydowskie | 17,08,1959 | ks. Witold Zembrzuski |